Jednymi z najważniejszych cech potrzebnych w biznesie są profesjonalizm i kultura. Z tego powodu podziękowania w przestrzeni biurowej powinny być mniej czułe i wylewne niż te, które składa się w życiu osobistym. Nadmierne okazywanie emocji może być bardzo źle odebrane przez pracowników lub wspólników. Jednak całkowite zrezygnowanie z wyrażania wdzięczności nie jest dobrym pomysłem, gdyż osłabia to lojalność i więzi w firmie. Dlatego warto dowiedzieć się, jak dziękować, żeby okazać szacunek i jednocześnie zbudować pozytywny wizerunek.
Zasady dziękowania w biznesie
Przede wszystkim należy się zastanowić, czy bardziej wypada dziękować publicznie, czy na osobności. Żeby podjąć dobrą decyzję, trzeba wziąć pod uwagę okoliczności i otoczenie zawodowe. Jeśli jesteś pracownikiem, który dostał podwyżkę, podziękowanie szefowi osobiście bez robienia szumu będzie stosowniejsze. Jeżeli uczynisz to w towarzystwie, może to wyglądać na podlizywanie się przełożonemu. Z kolei właściciel lub menadżer przedsiębiorstwa powinien dziękować wszystkim pracownikom razem. Kiedy firma wygrywa przetarg lub kończy ważny projekt, wszyscy, którzy dołożyli własną cegiełkę, powinni być docenieni w równym stopniu. Jeśli nie ma możliwości zebrania całego zespołu w jednym momencie, dobrym pomysłem jest napisanie zbiorowego e-maila.
Jakimi słowami dziękować?
Najprostszymi i bardzo profesjonalnymi formami podziękowania będą krótkie zwroty, którym towarzyszy uścisk dłoni i kontakt wzrokowy. Jeśli taka bezpośrednia komunikacja nie przychodzi Ci łatwo lub po prostu nie pasuje do stylu porozumiewania się pracowników Twojej firmy, warto sięgnąć po tzw. omówienia. Są to pochwały wyrażane nie wprost np. „Cieszę się, że mogłem na Ciebie liczyć”. W bliskich relacjach mogą brzmieć bardzo nieformalnie. Ich wydźwięk będzie jednak zawsze dużo słabszy niż w przypadku prostych komunikatów.
Za co podziękować w biznesie?
Firmy oczywiście różnią się od siebie branżą, liczbą zatrudnionych osób czy też wielkością swoich oddziałów. Dlatego też zupełnie inne sytuacje będą wymagały podziękowania. W niektórych zgranych zespołach, które znają się od wielu lat, mały poczęstunek czy wyjście integracyjne to normalność. W takich przedsiębiorstwach wyrażanie wdzięczności wiąże się więc tylko z wyjątkowymi okolicznościami.
W większych, renomowanych biznesach o wiele bardziej liczy się kultura i hierarchia, która obowiązuje w firmie. Podziękowania w takich miejscach mogą dotyczyć awansu, kontynuacji współpracy z danym kontrahentem czy zaangażowania pracowników w projekt. Co jakiś czas odpowiednie będzie też docenienie rzetelnego wykonywania obowiązków. Takie odznaczenia dla całego zespołu zwiększą lojalność i wpłyną bardzo pozytywnie na wyniki pracy.
Kosze prezentowe dla firm
Może się wydawać, że w relacjach biznesowych prezenty nie są mile widziane, ale jest wręcz przeciwnie. Jednak wybór takich upominków musi być dobrze przemyślany. Warto więc przeanalizować swoją relację z klientem, szefem czy wspólnikiem. Dużo zależy też od wielkości firmy i stopnia zażyłości wszystkich pracowników. Czasami odpowiednie będą kwiaty, alkohole lub słodycze. Innym razem sprawdzą się zaproszenia na wydarzenia takie jak różne spektakle czy wystawy.
Uniwersalnym pomysłem w każdej sytuacji jest biznesowy kosz prezentowy. Zbyt personalne podarunki mogą skutkować niezręcznym momentem wręczania. Szeroka oferta zestawów upominkowych pozwoli dobrać produkty, które trafią w gusta każdego, ale nie będą tak osobiste. Kompozycje można układać w taki sposób, że każda osoba znajdzie coś dla siebie. Dobrym wyborem będzie mieszanka słodyczy, przekąsek, kawy, herbaty i np. wykwintnego alkoholu.
Nagroda jako forma podziękowania
W niektórych firmach najlepszym rozwiązaniem mogą okazać się też inne formy okazywania wdzięczności. Nagradzanie pracowników zazwyczaj kojarzy się z premiami, ale nie jest to jedyna opcja. Część osób może się tak samo ucieszyć z możliwości uelastycznienia czasu pracy. Pomoże to zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym i rodzinnym. Ułatwi to też załatwianie spraw urzędowych czy też wizyty u lekarza. Jeśli taki przywilej nie będzie nadużywany, przyczyni się do znacznego zwiększenia zaufania i zbudowania dobrej relacji pomiędzy stronami.
Innym rodzajem podziękowania może być najzwyklejsza słowna pochwała. Każdy lubi usłyszeć dobre słowo o wykonanej pracy. Warto jest też pamiętać o ważnych wydarzeniach z życia pracownika. Proste złożenie gratulacji z okazji ślubu lub narodzin dziecka wpłynie bardzo korzystnie na samopoczucie podwładnych. Uprzejmość to niedoceniana forma nagrody, która wbrew pozorom może bardzo pozytywnie wpłynąć na wyniki firmy.